Oslo Konserthus | Jane Birkin - Oslo World-AVLYST
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA

Jane Birkin - Oslo World-AVLYST

Oslo World 2021

Kjøp gavekort
Priser (inkl. bill. avgift)Ordinær 580,-Ordinær 480,-Ordinær 380,-A-kort 470,-A-kort 390,-A-kort 310,-

Jane Birkin-avlyst

Kjære publikum,

Konserten med Jane Birkin i Oslo Konserthus den 7. november 2021 er dessverre avlyst på grunn av sykdom.
Billettene blir automatisk refundert tilbake til betalingskortet billettene er betalt med.
Billettprisen minus billettavgiften refunderes.

The concert with Jane Birkin in Oslo Konserthus November 7, 2021, is cancelled due to health issues Your ticket will be automatic refunded back to your payment card.
The ticket price minus the ticket will be refunded.

Har du kjøpt dine billetter lokalt i Oslo Konserthus billettluke; vennligst send ditt bankkontonummer til billetter@okh.no senest 15. oktober, så refunderer vi dine billetter minus billettavgiften.

Vi håper å se dere på konsert ved en annen anledning!


Opprinnelig konsertinformasjon:

Et europeisk popkulturelt ikon besøker Oslo World.

Jane Birkins liv inneholder nok triumfer, tragedier og avstikkere til å fylle en hyllemeter med bøker og album, men 2020-prosjektet «Oh! Pardon, tu dormais...» var faktisk første gang den engelske skuespilleren og sangeren spilte inn sine egne tekster. Det var den franske kultmusikeren Etienne Daho endelig overbeviste henne om å gjøre det, og om å ta utgangspunkt i skuespillet med samme navn som Birkin skrev for 20 år siden. Det er blitt et verk preget av sensibiliteten og livserfaringen som man kan se for seg, fra en enestående skikkelse i europeisk popkultur.

Hvor skal man starte? Kanskje vil det være koketteri å starte et annet sted enn med 1969-singelen “Je t'aime... moi non plus”, starten på det musikalske samarbeidet med Serge Gainsbourg, som også var hennes livspartner i en periode. Den låta ble åpenbart et stykke vaskeekte skandale da den kom, forbudt på radiostasjoner i flere land, i stor grad basert på innsatsen Birkin legger for dagen med en ikonisk hvisking som var uhørt i sin tid, og som selv i dag har beholdt noe av sprengkraften sin. Men dette var også bare startskuddet på det musikalske samarbeidet mellom Gainsbourg og Birkin, et kunstnerisk partnerskap som to år etter “Je t’aime” kulminerte i det legendariske albumet “Histoire de Melody Nelson”, et nesten surrealistisk erotisk tankespinn om hva som hender når Birkin-karakteren Melody Nelson kolliderer med Rolls Roycen til Serge Gainsbourg. Innlevelsen dette er blitt fortalt med, i tillegg til de banebrytende arrangementene til Jean-Claude Vannier, har gjort Melody Nelson til en av de aller største albumene innenfor kunstpop, du finner spor av det hos Beck, Air, Stereolab, og så videre.

Selv om Gainsbourg er en åpenbar, og til syvende og sist tragisk, gjennomgangsfigur i Birkins kunstnerskap, strekker det seg langt utover det. Hun spilte i den revolusjonerende kunstfilmen Blowup av Michelangelo Antonioni i tillegg til filmer som Wonderwall og Kaleidoscope på 60-tallet, og har siden hatt en aktiv karriere på filmlerretet, for eksempel i Agatha Christie-filmatiseringene Mord på Nilen og Solen var Vitne. På åttitallet tok hun også til scenen som skuespiller for første gang, og det er som nevnt her kimen til fjorårets album etter hvert oppstår. Utallige kunstneriske samarbeid, engasjement for Amnesty under AIDS-epidemien, hennes første ekteskap med James Bond-komponisten John Barry, den ikoniske Hermés-vesken hun har fått oppkalt etter seg. Det er et sammensatt, rikt liv, med en kunstnerisk kjerne som hun fremdeles forvalter: Et sorts intimitetens opprør, en vilje til å være helt naken i musikken, som rett og slett endret måten platelyttere tenkte at stemmer kunne fremstå på. Det finnes knapt noen større bedrift i pophistorien enn akkurat dét.


A European pop cultural icon visits Oslo World.

There are enough triumphs, tragedies and fascinating detours in Jane Birkins life to fill a bookshelf. But interestingly enough, the 2020 project «Oh! Pardon, tu dormais...» was the very first time the english actor and singer recorded music with her own lyrics. The french cult musician Etienne Daho convinced her to base songs on a play by the same name, which Birkin wrote 20 years ago. It has become an album filled with the sensibility and life experience one might expect from this unique figure in European popular culture.

Where to start? The obvious place is the 1969 single “Je t'aime... moi non plus”, which was the beginning of her musical collaboration with Serge Gainsbourg, who also was her life partner for a period. The song was scandalous in its time, banned on radio stations in several countries. Birkins whispery vocals were unheard of in its time - and to this day, it really is something else. But Birkin and Gainsbourg had a lot more in store, and two years after “Je t’aime”, their collaboration culminated in the legendary album “Histoire de Melody Nelson”, a surreal, erotical sonic adventure about events transpiring when the Birkin character Melody Nelson collides with Gainsbourg’s Rolls Royce. It is sublime and immersive, due to both the voice acting from Birkin and Gainsbourg, in addition to the innovative arrangements by Jean-Claude Vannier. “Melody Nelson '' is, simply put, one of the great art pop albums, its influence heard in the music of Beck, Air, Stereolab and so on.

Gainsbourg is a large, and ultimately tragic, figure in Birkins artistic life - but it is not the only one. She played in the revolutionary art film Blowup by Michelangelo Antonioni in addition to films like Wonderwall and Kaleidoscope in the sixties and has been a prolific actor ever since - for instance in the Agatha Christie-adaptations Evil under the sun and Death on the Nile. In the eighties, she became a stage actor, where the seeds to the album which came last year were sown. She has done several other artistic collaborations, she worked for Amnesty during the AIDS epidemic, she has had an iconic Hermés bag named after her - it’s a dense, complex life story with an artistic core: an intimate rebellion of sorts, which changed the way record listeners thought about the human voice. It’s hard to think of a greater achievement than that.

Andre populære arrangementer