Oslo Konserthus | Oslo-Filharmonien - Finslipte diamanter
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA
Oslo-Filharmonien - Finslipte diamanter

Oslo-Filharmonien - Finslipte diamanter

Joana Mallwitz | Kristian Bezuidenhout

Kjøp gavekort
Priser (eks. bill. avgift)150,-540,-

Johannes Brahms brukte over 20 år på sin Symfoni nr. 1. Mozart skrev klaverkonserter i nesten 25 år, og nr. 27 er den siste i rekken. Kristian Bezuidenhout er klaversolist og Joana Mallwitz dirigerer.

Joana Mallwitz, dirigent

Kristian Bezuidenhout, piano

Klaverkonsert nr. 27 var Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) siste av sitt slag. Det var også det siste han spilte offentlig, våren 1791. Som konsertpianist var Mozart på topp tidlig på 1780-tallet. Mot slutten av tiåret opptrådte han sjeldnere og skrev mindre for klaver, men som komponist nådde han stadig nye høyder. Hovedtemaet i siste sats i den siste konserten støpte han like etterpå om til sangen «Kom mai, du skjønne, milde» – skrevet den siste våren han levde.

Johannes Brahms (1833–1897) fremstod allerede som tjueåring som et komponisttalent helt utenom det vanlige. Men han tok seg god tid med å realisere sitt potensial, og ble sin egen strengeste kritiker. Han skrev mellom 20 og 30 strykekvartetter – bare tre av dem ble utgitt, resten ble brent. Og han brukte 21 år på arbeidet med sin første symfoni, til fortvilelse for utålmodige venner, beundrere og forleggere.

Sluttresultatet, Symfoni nr. 1 fra 1876, oser av besluttsomhet og viljestyrke fra første tone. Det gikk ikke lenge før noen ga den tilnavnet «Beethovens tiende» – over femti år etter Beethovens siste symfoni var det ingen som hadde klart å løfte symfoniformatet i nærheten av hans nivå. Brahms’ fire symfonier skulle bli et unikt tilskudd til orkestermusikken, og i den første av dem følges alvoret i innledningen opp både av varme og lettsindige melodier.