Oslo-filharmonien - Mäkelä, Johnston, Finley
Schubert/Mahler, Bartok
- Franz Schubert/Gustav MahlerDer Tod und das Mädchen
- Béla BartókRidder Blåskjeggs borg
- Klaus Mäkelä - Dirigent
- Jennifer Johnston - Sopran
- Gerald Finley - Baryton
Ridder Blåskjeggs borg
I Ridder Blåskjeggs borg skjules grusomme hemmeligheter bak låste dører. Jennifer Johnston og Gerald Finley er solister i Béla Bartóks opera. Klaus Mäkelä dirigerer også Franz Schuberts Der Tod und das Mädchen i Gustav Mahlers orkesterversjon.
I sangen Der Tod und das Mädchen – på norsk “Døden og piken” – ser en liten jente seg en nifs, skyggeaktig skikkelse og ber den om å la henne være i fred. Døden svarer at han kommer som en venn, og at hun snart skal sove i hans armer. Schubert skrev sangen til en tekst av Matthias Claudius i 1817, og tok den frem igjen da han ble alvorlig syk vinteren 1824. Pianostemmen fra sangen ble utgangspunktet for andresatsen i Strykekvartett nr. 14, et av Schuberts mest berømte verk. Gustav Mahler orkestrerte strykekvartetten i 1894.
I Béla Bartóks opera Ridder Blåskjeggs borg er det den unge kvinnen Judith som ser døden i hvitøyet. Hun presser ektemannen Blåskjegg til å åpne de låste dørene i sin hemmelighetsfulle borg. Den første skjuler et torturkammer, den neste et skattkammer. En tredje skjuler en innsjø av tårer. Bak den syvende og siste venter gjenferdene av Blåskjeggs tidligere koner – alle drept av Blåskjegg. Operaen bygger på et fransk folkeeventyr og inneholder noe av Bartóks vakreste, men også mest uhyggelige musikk.