Oslo Konserthus | Oslo Konserthus
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA
Arkivert
arrangement
-
Archived
show

Oslo-filharmonien - Mäkelä, Chamayou

Tsjaikovskij, Ravel, Skrjabin

ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW

Kjøp gavekort
16aug 23
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

  • Pjotr Tsjaikovskij - Stormen
  • Maurice Ravel - Pianokonsert for venstre hånd
  • Maurice Ravel - Pianokonsert i G-dur
  • Aleksandr Skrjabin - Poème de l'extase


  • Klaus Mäkelä - Dirigent
  • Bertrand Chamayou - Piano


Sesongåpning

Bertrand Chamayou er solist i Maurice Ravels Pianokonsert i G-dur og Pianokonsert for venstre hånd, som rammes inn av orkesterverkene Stormen av Pjotr Tsjajkovskij og Ekstasens dikt av Aleksandr Skrjabin, dirigert av Klaus Mäkelä.
Bertrand Chamayou har hoppet inn for Yuja Wang, som har måttet melde forfall på kort varsel.

Stormen er et av William Shakespeares mest særegne skuespill og har inspirert en lang rekke komponister. Pjotr Tsjajkovskij ga seg i kast med oppgaven i 1873 etter et forslag fra sin mentor Vladimir Stasov – siden skrev han musikk også til Romeo og Julie og Hamlet. “Må det være en storm i Stormen?” spurte komponisten Stasov i et brev – han var mer opptatt av kjærlighetshistorien mellom Miranda og Ferdinand. Svaret han fikk var ja, men Tsjajkovskijs orkesterverk hadde plass til både storm og kjærlighet, og til både stille og opprørt hav.

Østerrikske Paul Wittgenstein (1887-1962), storebror til filosofen Ludwig, debuterte i 1913 som konsertpianist. Året etter mistet han høyrearmen i tjeneste under første verdenskrig, men bestemte seg i fangenskap for å stake ut sin egen kurs. Etter krigen bestilte han pianomusikk for venstre hånd fra en rekke komponister. Maurice Ravels Pianokonsert for venstre hånd fra 1930 er den mest kjente i dag. Parallelt skrev Ravel en konsert for to hender – Pianokonsert i G-dur. Konsertene ble urfremført med ni dagers mellomrom i januar 1932.

Aleksandr Skrjabin (1871–1915) utviklet en sterkt personlig og radikal musikkstil helt på begynnelsen av 1900-tallet, inspirert blant annet av Richard Wagners operaer, Friedrich Nietzsches filosofi og sin egen synestesi – han opplevde musikken i farger. Ambisjonsnivået var bokstavelig talt skyhøyt: hans største, ufullendte prosjekt skulle fremføres i Himalaya og utløse en ny verdensorden. Det symfoniske diktet Ekstasens dikt fra 1908 er skrevet for et stort orkester og bygges opp fra en neddempet åpning til to veldige klimaks.


Varighet 2 timer