Oslo Konserthus | Oslo Konserthus
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA
Arkivert
arrangement
-
Archived
show

Oslo-filharmonien - Young, Kanneh-Mason

J.S. Bach, Elgar, Brahms

ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW

Kjøp gavekort
08feb
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

  • Johann Sebastian Bach - Ricercare fra Musikaliesches Opfer
  • Edward Elgar - Cellokonsert
  • Johannes Brahms - Symfoni nr. 3
  • Simone Young - Dirigent
  • Sheku Kanneh-Mason - Cello


Mestere på høyden

Simone Young dirigerer musikk av tre komponister på toppen av sin skaperkraft: Johann Sebastian Bachs Ricercar arrangert av Anton Webern, Edward Elgars Cellokonsert med solist Sheku Kanneh-Mason og Johannes Brahms’ Symfoni nr. 3.

I 1738 ble komponisten Carl Philip Emanuel Bach ansatt ved kronprins Fredriks hoff i Berlin – to år senere ble Fredrik kronet til konge av Preussen. I 1747 kom Carl Philips far Johann Sebastian Bach (1685–1750) på besøk og imponerte kongen med sitt spill. Kong Fredrik ga J.S. Bach en utfordring – å skrive en seksstemt fuge over en gitt melodi. Resultatet ble et mesterverk – kjent som Ricercar fra Det musikalske offer. Stykket har siden blitt arrangert av en rekke komponister, med Anton Weberns orkestrering fra 1935 som en av de mest spilte.

Edward Elgars (1857–1934) berømmelse tok av under den edvardianske æraen, en sorgløs britisk storhetstid oppkalt etter kong Edward VII, som regjerte fra 1901 til 1910. Elgar ble i løpet av tiåret den første engelskmann på flere hundre år som oppnådde internasjonal anerkjennelse som komponist. Fra 1914 knuste Første verdenskrig drømmer og fremtidshåp både i Stobritannia og resten av Europa. Elgars Cellokonsert fra 1919 bærer i seg mye av sorgen komponisten bar på i etterkrigsårene, men stemningen lysner utover i verket.

Johannes Brahms (1833-1897) Symfoni nr. 3 ble til i løpet av en intens arbeidsferie sommeren 1883. De fire satsene har mange forbindelser til hverandre, og Brahms’ nære venn Clara Schumann skrev til ham at de fremstod som ett stykke, «som ett hjerteslag, hver av dem en juvel». Om den tredje satsen skrev hun at «den fremstår som en perle, men den er grå, omgitt av en melankoliens tåre …» Innledningen til symfonien har fellestrekk med den tredje symfonien til hennes avdøde ektemann og Brahms’ mentor Robert Schumann.