Oslo Konserthus | Oslo Konserthus
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
Arkivert
arrangement
-
Archived
show

Oslo-filharmonien - Miaskovsky, Britten og Debussy

Ung Filharmoni | Vasily Petrenko

ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW

Kjøp gavekort
03okt
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

Program:

Nikolaj Mjaskovskij: Sinfonietta, op. 68, nr. 2
- pause -
Benjamin Britten: Four Sea Interludes
Claude Debussy: La mer

Vasily Petrenko, dirigent

Hyllest til havet – musikk som utforsker havets mysterier

Vasily Petrenko dirigerer Ung Filharmoni og Oslo-filharmonien i stemningsfull musikk som utforsker havets mysterier: Four Sea Interludes av Benjamin Britten og La mer (Havet) av Claude Debussy.

Nikolaj Mjaskovskij (1881–1950) var klassens eldste elev da han begynte å studere komposisjon i St. Petersburg i 1906. Han ble venner for livet med den yngste eleven, Sergej Prokofjev, som siden dro til Vesten og bidro sterkt til at Mjaskovskij ble en av de mest berømte sovjetiske komponistene i mellomkrigstiden.

Mjaskovskij hadde skrevet 24 symfonier da han komponerte Sinfonietta i a-moll for strykeorkester i 1945. De fire satsene i Sinfonietta består av melodiøs og melankolsk musikk fra en moden komponist som beholdt skapergleden til det siste.

Operaen Peter Grimes hadde premiere i juni 1945 og ble Benjamin Brittens (1913–1976) store gjennombrudd. Hovedpersonen er fisker i en engelsk kystby, en outsider som presses til det ytterste av en fiendtlig og mistenksom folkemengde og til slutt velger døden til havs.

Britten samlet fire av operaens mellomspill for orkester til orkesterverket Four Sea Interludes. Musikken i Brittens mellomspill spenner fra bølgende, myke harmonier i “Moonlight” til skremmende intense kirkeklokker i “Sunday Morning”.

Claude Debussy (1860–1918) vokste opp i Paris, men i løpet av noen magiske sommeruker på strendene i Cannes i barndommen forelsket han seg i havet og drømte om å bli sjømann. "Min gamle venn, havet; det er alltid uendelig og vakkert. Det er virkelig den delen av naturen som setter deg best på plass," uttalte Debussy senere.

De tre stykkene i La mer (Havet) fra 1905 er en hyllest til havets uforutsigbarhet og stadige forvandling. Musikken begynner fredelig i “Fra daggry til middag på havet” og fortsetter livlig med “Bølgenes lek” før intensiteten tar seg opp i “Dialog mellom vinden og havet”.

Varighet ca. 1 t. 35 min.

Bak notene kl. 18:30 - 18:45 i Glasshuset