Jan Wiese
The Extended Instrument
Jan Wiese:
The Extended Instrument
Obo, engelsk horn, Yamaha WX7 midi wind controller, Sonuus i2M midiconverter, Feetpanel, Wave/Hot hand bevegelses sensorer, Ableton Live og ZwoBot software.
Opplev moderne musikkpoesi på en unik konsert! Jan Wiese, komponist og oboist, fremfører sine egne verk med en blanding av live elektronikk og treblås.
På scenen vil du se Jan med sin obo, omgitt av datagenererte virtuelle musikere som improviserer og samhandler. Bak dem vil en mektig scenevegg vise bilder og filmer som skifter i takt med musikkens dynamikk og karakter.
Dette er den femte konserten i en serie hvor Jan Wiese fremfører egen musikk i Lille Sal. Han har jobbet med både analoge og digitale verktøy i flere tiår, og kveldens verk er resultatet av mange års eksperimentering. Samarbeid med billedkunstner Ulf Nilsen har ført til at han nå også improviserer bilder og visuelle effekter fra blåseinstrumentene.
I kveld får du se og høre ham i samspill med både virtuelle strykere og jazzband. Etter pausen vil han bruke det digitale blåseinstrumentet Yamaha WX7 for å male frem fargerike lydbilder. Konsertens siste verk er en performance som ble laget til Verdensmusikkdagene i Oslo i 1990.
Velkommen til en kveld med vakre klanger og fascinerende visuelle inntrykk!
Program:
Intro with stringquartet:
Idealet er kammermusikk, det vil si et nært, akustisk samspill fylt med nyanser. Klangen av strykekvartett og obo er noe for seg selv og rommet løfter musikken. Men det er også gjort en liten forandring i den klassiske besetningen. En av strykekvartettens fioliner er byttet ut med kontrabass for å balansere det «det høye treet» med mer dybde og dynamikk. «Det høye treet» er oboens opprinnelige franske navn: le haut bois.
Piano jazz trio extensions:
Også her er kontrabassen med, en datagenerert jazz trio som trigges og styres på samme måte som forrige stykke. Den kollektive improvisasjonen søker å utforske tonalitet og klanger som springer ut av soloinstrumentets karakter og egenart. Teknologien gir muligheter til å fokusere annerledes på musikalske elementer, kanskje til inspirasjon for ekte musikere.
Woodwind quintet arrival:
Her «ankommer» video på storskjerm. Et stykke kammermusikk
med blåsere i likeverdige stemmer. Ingen solist, egentlig. Treblåskvintetten - en
standardbesetning oppfunnet av Guiseppe Cambini i 1803 - er supplert med en
moderne, virtuell perkusjonist.
WX7 / Cor Anglais duo:
Stykket
bygger på Yamahas første midi-wind-controller fra 1987 som gir grenseløse
muligheter. Improvisasjonen fremføres med denne i venstre hånd og Cor Anglais
(engelsk horn) i høyre. Med bevegelses sensor påført «hornet» styres detaljer
og helhet i lydbildet.
Live symphonics:
Dette er en variant av
«live electronics» med datagenererte symfonikere og video. En bredere anlagt improvisasjon
i lyd og «levende» bilder.
PAUSE
Painters remix:
Visuals
til denne improvisasjonen er bygget på gjengivelser fra Ulf Nilsens omfattende
og varierte kunstnerskap. Stykket fremføres med det digitale blåseinstrumentet
WX7 som via en kompleks kjede av digitale parametre kontrollerer musikk, bilder
og lyd. Målet er å vise helhet og kontraster i bildene og forsterke stillheten og
livet som allerede finnes.
Metamusic I:
«Musikk om musikk» er en
mulig oversettelse av metamusic, tittelen på dette verket. Det er en
performance som fremføres uten elektronikk, bare få rekvisitter på scenegulvet.
Verket er ett av flere tilsvarende konseptuelle verk som ble laget og fremført
på tidlig -90 tallet.