LightsOut
ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW
Avlyst!
LightsOut med Amalie Stalheim, cello, Magnus Boye Hansen fiolin og Mathias Halvorsen piano
Franz Schubert: Trio nr. 2 i Ess-dur
Ta del i en unik og grensesprengende konsertopplevelse der musikken trer tydeligere og mer intensivt fram enn noensinne. I en verden dominert av synsinntrykk, inviterer LightsOut deg til å utforske en ny, mørk dimensjon av musikk og lyd. Med på laget er for første gang er stjernecellist Amalie Stalheim.
Schuberts Trio nr. 2, med sine rike teksturer og dype emosjonelle uttrykk, egner seg perfekt for LightsOut-opplevelsen. Fraværet av visuelle stimuli inviterer lytterne til å oppleve trioens intrikate samspill og dynamiske spennvidde på en mer intim og ettertenksom måte.
En mørkekonsert mer LightsOut er en kontinuerlig strøm av musikk, uten avbrytelser eller pauser mellom verkene. Hvert musikkstykke smelter sammen i en helhetlig musikalsk opplevelse. I mørket oppleves musikken på en måte som lar deg glemme tid og rom: du føler deg alene, men samtidig mer sammen med ditt publikum enn noen gang før.
LightsOut utfordrer konvensjonene ved å bringe musikken til liv i totalt mørke. Vi tror at når du fjerner synssansen, åpner du opp for en dypere forbindelse med musikken og lyden.
Under en konsert med LightsOut befinner både publikum og musikere seg i totalt mørke under hele konserten. Å ta bort synssansen bringer en ny dimensjon til opplevelsen av både musikk og egen hørsel. Uten visuelle inntrykk blir hørselen skjerpet, og musikken trer tydeligere og mer intensivt fram. I mørket forsvinner all avstand, og publikum opplever å være alene og samtidig mer sammen på samme tid. Dette åpner for en mer intens, intim og altoppslukende konsertopplevelse.
LightsOut letter alltid etter musikk som er sterk og virkningsfull; musikk som griper og musikk som forteller historier. Dette har ført til et bredt repertoar som spenner fra barokken og fram til vår tid. LightsOut har også har en rekke bestillingsverk fra nålevende komponister på repertoaret. Konsertene med LightsOut går i ett, det vil si at programmet gjennomføres er bygget opp uten noen pauser mellom verkene. Hvert musikkstykke tar del i en større narrativ, en helhetlig musikalsk opplevelse som deles med publikum.
Den prisbelønte norsk-svenske cellisten Amalie Stalheim (f 1993 i Bergen) har spilt som solist med blant annet Oslo filharmoniske orkester, Kungliga Filharmonien i Stockholm, Gulbenkian Symfoniorkester, Gøteborg symfoniorkester, Svenske Radioorkesteret, Bergen Filharmoniske orkester, Kringkastingsorkesteret, Malmø Symfoniorkester for å nevne noen.
Amalie er vinneren av den norske Solistpris 2021, den svenske Solistpris 2018, "Nicholas A. Firmenich" Prize from the Verbier Festival 2015.
Hun har jobbet med dirigenter som Edward Gardner, James Gaffigan, Dalia Stasevska, Christian Reif, Okko Kamu, Anna Maria Helsing, Nuno Coelho, Stanislav Kochanovsky.
Amalie er en aktiv kammermusiker og har samarbeidet med musikere som Janine Jansen, Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Kathryn Stott, Christian Ihle Hadland, Polina Leschenko, Benjamin Schmid, Lars Anders Tomter. Hun blir jevnlig invitert til internasjonale festivaler som Festspillene in Bergen, Rosendal Kammermusikkfestival, International Chamber Music Festival Utrecht, Stavanger Kammermusikkfestival, Hindsgavl Festival.
Tidligere har Amalie vunnet første pris Ljunggrenska Konkurransen og YAMAHA Music Foundation Europe Competition.
Amalie spiller på en cello bygget av F. Ruggieri i 1687, generøst utlånt av Anders Sveaas Almennyttige Fond.
Presse:
"Whoever comes to enjoy this fascinating experience, breathing calmly with the music as it is played, being open to the darkness with wide-open eyes, suddenly hears the music in a completely different way, and far more intensively."
SÜDWEST PRESSE
"Excellent musicians ... a phenomenal performance "
SÜDWEST PRESSE
"... without scores, in perfect understanding and mutual agreement -- that has to be blind, since the very last candles in the hall have just been blown out by the violinist, cellist, and pianist themselves ... as listener one loses all contours, as well as a sense of time. As a result, one gains immensely in concentration ... The audience responded by expressing its enthusiasm with long applause for this impressive concert "
STUTTGARTER NACHRICHTEN
"The audience was utterly silent. The total concentration of the musicians also transformed the listeners."
WDR
"...the three phenomenal young players, Magnus Boye Hansen (violin), Steven Walter (cello) and Mathias Susaas Halvorsen (piano) performed without any possibility of visual communication with one another. No scores, no glance at the keyboard, total darkness. The usual concet situation, in which visual impressions also play a role, was suddenly no longer there. Instead, all the other senses were noticeably enhanced."