Oslo Konserthus | Oslo-filharmonien - Janácek, Martinu og Dvorák
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA

Oslo-filharmonien - Janácek, Martinu og Dvorák

Tomas Netpoli, João Miguel Silva

Kjøp gavekort
Priser (inkl. bill. avgift) Voksen 185 - 610,- Honnør (67+ år/ufør) 195 - 490,- Student/elev (min. 50%, max 30 år) 185 - 305,- Barn (0 til og med 15 år) 150,-
21nov
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

Program:

Leoš Janácek: Taras Bulba
Bohuslav Martinu: Obokonsert
- pause -
Antonín Dvorák: Symfoni nr. 6

Tomáš Netopil, dirigent
João Miguel Silva (OFO), obo

Tre tsjekkiske mestere: Janácek, Martinu og Dvorák

Tomas Netopil dirigerer musikk av tre tsjekkiske komponister som på ulike måter lot seg inspirere av hjemlandets musikk: Leoš Janácek, Bohuslav Martinu og Antonín Dvorák. Oslo-filharmoniens egen João Miguel Silva er solist i Martinus Obokonsert.

Leoš Janácek (1854–1927) skrev orkesterverket Taras Bulba under første verdenskrig, like før Tsjekkoslovakia ble selvstendig fra Østerrike-Ungarn. Temaet holdt han lenge for seg selv, for inspirasjonen kom fra den andre siden av krigsfronten, fra en russisk forfatter. Kosakken Taras Bulba, hovedpersonen i Nikolaj Gogols roman, mister sine sønner i krig før han selv lider en dramatisk død. Musikken i Taras Bulba bygges gradvis opp fra en gåtefull, dempet innledning til en makeløst mektig avslutning med fullt orkester, orgel og rørklokker.

Bohuslav Martinu (1890–1959) kombinerte de lekne melodiene og de energiske rytmene fra tsjekkisk folkemusikk med inspirasjon fra jazz, til et særpreget tonespråk som har blitt sammenlignet med Sergej Prokofjev og Béla Bartóks musikk. Martinu skrev sin Obokonsert i 1955 for den tsjekkisk-australske oboisten Jirí Tancibudek, som urfremførte den i forbindelse med OL i Melbourne i 1956. Solist på denne konserten er João Miguel Silva, alternerende solooboist i Oslo-filharmonien.

I løpet av 1870-tallet gikk Antonín Dvorák (1841–1904) fra å være helt ukjent til å bli musikk-Europas nye yndling, med Johannes Brahms som viktig støttespiller og forbilde. Det store gjennombruddet kom med Slaviske danser, basert på tsjekkisk folkemusikk.

Brahms’ andre symfoni var modell for Dvorák da han i 1880 skrev en varm, lys og sommerlig symfoni på bestilling fra Wien-filharmonien. Symfoni nr. 6 er rik på referanser, blant annet til Beethovens symfonier, wienerske danser og tsjekkiske folketoner.

Varighet ca. 1 t. 55 min.

Bak notene kl. 18:30 - 18:45 i Glasshuset.