Oslo Konserthus | Oslo-filharmonien - Rautavaara og Sjostakovitsj
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA

Oslo-filharmonien - Rautavaara og Sjostakovitsj

Klaus Mäkelä | Releasekonsert

Kjøp gavekort
Priser (inkl. bill. avgift) Voksen 185 - 610,- Honnør (67+ år/ufør) 195 - 490,- Student/elev (min. 50%, max 30 år) 185 - 305,- Barn (0 til og med 15 år) 150,- Plukk & mix 6-9 konserter 185 - 460,- Plukk & mix 10-15 konserter 185 - 430,- Plukk & mix 16+ konserter 185 - 395,-
14aug
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

Rautavaara: Cantus Arcticus - Konsert for fugler og orkester
Sjostakovitsj: Symfoni nr. 5

Sjefdirigent Klaus Mäkelä


Releasekonsert: Første album i Sjostakovitsj-serien

Klaus Mäkelä dirigerer Dmitrij Sjostakovitsj’ mangebunnede Symfoni nr. 5, som er med på Klaus’ og Oslo-filharmoniens første album i vår nye Sjostakovitsj-serie.

Konsert for fugler og orkester

Einojuhani Rautavaara (1928–2016) skrev Cantus Arcticus – Konsert for fugler og orkester i 1972 for Universitetet i Oulu i Nord-Finland. I sitt mest berømte verk kombinerer Rautavaara symfoniorkesteret med lydopptak av fugler fra regionen rundt Oulu.

Rautavaara eksperimenterte mye med ulike stilretninger, og på 1960-tallet var han blant Finlands mest radikale komponister. På slutten av tiåret skiftet han gradvis til et mer romantisk uttrykk, og i Cantus Arcticus svever fuglene over et nokså melodisk landskap.

I førstesatsen Myra vandrer et menneske gjennom myrlandskapet, representert av en langsom og verdig melodi. I andresatsen Melankoli høres bearbeidede opptak av fjellerke, tredjesatsen Svanene trekker avsluttes med at fuglene og orkesteret forsvinner i det fjerne.

Lansering av Sjostakovitsj-serien med Symfoni nr. 5

Dmitrij Sjostakovitsj (1906–1975) komponerte Symfoni nr. 5 under en av de mest uhyggelige epokene i sovjetisk historie. Årene 1937–1938 er kjent som Den store terroren – en tid preget av undertrykkelse, forfølgelse og massehenrettelser i Josef Stalins regi.

Sjostakovitsj hadde grunn til bekymring. I 1936 hadde hans kontroversielle suksessopera Lady Macbeth fra Mtsensk blitt angrepet i avisen Pravda etter at Stalin så den. Symfoni nr. 5 ble en øvelse i balansekunst – å bevare sin kunstneriske integritet uten å provosere for mye.

Symfoni nr. 5 ble urfremført i 1937, og var som myndighetene ønsket et steg i tradisjonell retning, men Sjostakovitsj’ særpreg var intakt. Publikum oppfattet et dypere budskap om tidens terror i tredjesatsen Largo og hyllet komponisten med enorm jubel etter konserten.


Varighet 1 time og 30 minutter