Oslo Konserthus | Oslo Konserthus
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA
Arkivert
arrangement
-
Archived
show

Oslo-filharmonien - Ticciati, Abduraimov

Beethoven, Prokofjev

ARKIVERT ARRANGEMENT / ARCHIVED SHOW

Kjøp gavekort
14sep 23
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

  • Antonín Dvorák - Middagsheksen
  • Ludwig van Beethoven - Pianokonsert nr. 1
  • Sergej Rachmaninoff - Symfoni nr. 3
  • Robin Ticciati - Dirigent
  • Behzod Abduraimov - Piano


Beethoven og Rachmaninoff

Robin Ticciati er en av vår tids mest suksessrike engelske dirigenter. I sin første konsert med Oslo-filharmonien dirigerer han musikk av Antonín Dvorák, Ludwig van Beethoven og Sergej Rachmaninoff. Usbekiske Behzod Abduraimov er solist i Beethovens første klaverkonsert.

På 1890-tallet skrev Dvorák flere symfoniske dikt inspirert av dikt fra samlingen Kytice av den tsjekkiske folkloristen og dikteren Karel Jaromír Erben. Middagsheksen fra 1896 handler om en kjent og skummel skikkelse fra slavisk folkediktning. En mor ber sønnen sin oppføre seg ordentlig og truer med at ellers vil Middagsheksen vil komme for å ta ham. Men gutten vil ikke høre, og snart dukker den uhyggelige heksa opp. Til sist tar hun livet av både gutten og moren, og diktet ender med farens fortvilelse når han kommer hjem.

Ludwig van Beethoven (1770–1827) vokste opp midt i en gullalder der Joseph Haydn og Wolfgang Amadeus Mozart etablerte nye standarder for hva musikk kunne være. Da Beethoven begynte å gjøre seg bemerket i Wien på 1790-tallet, var det som konsertpianist og komponist med Mozart som forbilde. I 1795 fikk han utgitt sine første verker, en samling pianotrioer. Året etter kom de første pianosonatene, og det var på denne tiden Beethoven skrev sin Klaverkonsert nr. 1 med seg selv i den krevende rollen som solist.

På 1930-tallet fikk Sergej Rachmaninoff (1873–1943) bygd et sommerhus i nærheten av Luzern i Sveits. Somrene der ble både opplevelsesrike og produktive. Han begynte på Symfoni nr. 3 sommeren 1935 og fullførte den året etter. De populære pianokonsertene og Symfoni nr. 2 hadde etablert Rachmaninoff som en komponist med sans for smektende melodier, sterke følelser og fyldig, romantisk orkesterklang. Symfoni nr. 3 er et overgangsverk til den noe mer nøkterne og gjennsomsiktige stilen som preget musikken hans mot slutten av livet.