Oslo Konserthus | Oslo-filharmonien - R. Strauss, Nielsen og…
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA

Oslo-filharmonien - R. Strauss, Nielsen og Tsjaikovskij

Nikolaj Szeps-Znaider, Ting-Wei Chen

Kjøp gavekort
Priser (inkl. bill. avgift) Voksen 185 - 610,- Honnør (67+ år/ufør) 195 - 490,- Student/elev (min. 50%, max 30 år) 185 - 305,- Barn (0 til og med 15 år) 150,-
08mai 25
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

Program:

Richard Strauus: Till Eulenspiegel
Carl Nielsen: Fløytekonsert
- pause -
Pjort Tsjaikovskij: Tornerose-suite

Nikolai Szeps-Znaider, dirigent
Ting-Wei Chen (OFO), fløyte

Tsjaikovskijs Tornerose

Nikolaj Szeps-Znaider dirigerer musikk som bygger på legender og eventyr: Richard Strauss’ tonedikt Till Eulenspiegel og Pjotr Tsjaikovskijs Tornerose-suite. Oslo-filharmoniens Ting-Wei Chen er solist i Carl Nielsens Fløytekonsert.

Den sjarmerende svindleren og spøkefuglen Till Eulenspiegel skal ifølge legenden ha levd på 1300-tallet og er helten i nesten hundre folkelige fortellinger. I tonediktet Till Eulenspiegel fra 1895 portrettes han muntert av Richard Strauss (1864–1949) med horn og klarinett.

Till Eulenspiegel er et av Strauss’ mest humoristiske verk, like fullt av påfunn og overraskelser som hovedpersonen. Till kler seg ut, flørter med damene og gjør narr av de lærde før han stilles for retten og dømmes til døden. Avslutningen er tvetydig – klarte han å slippe unna?

I 1921 ble Carl Nielsen (1865–1931) bergtatt av en konsert med København Blåsekvintett. Han kjente musikerne, og skrev et verk for kvintetten der hver enkelt er beskrevet med musikk. Han ville skrive én solokonsert til hver – han rakk to, og begynte med fløytisten.

“Etter hvert blir også orkestersatsen fyldigere og mer beveget, men det varer ikke lenge, for fløyten kan ikke fornekte sin natur (...) komponisten må derfor tilpasse seg dens milde vesen,” skrev Nielsen om Fløytekonsert fra 1926, et mildt og muntert verk der det stormer innimellom.

“Musikken fra denne balletten blir et av mine beste verk. Emnet er så poetisk, så velegnet for musikk, at jeg ble helt oppslukt av å komponere det, og skrev med en glød og lidenskap som alltid gir resultater,” skrev Pjotr Tsjaikovskij (1841–1893) under arbeidet med Tornerose.

Med Svanesjøen, Tornerose og Nøtteknekkeren satte Tsjaikovskij en helt ny standard for ballettsjangeren og hevet ballettmusikkens status kraftig. Tornerose hadde premiere i 1890 – Tornerose-suite ble satt sammen etter hans død, med fem orkesterutdrag fra balletten.

Varighet ca. 1 t. 25 min.

Bak notene kl. 18:30 - 18:45 i Glasshuset.