Oslo Konserthus | Oslo-filharmonien - Szymanowski og Prokofjev
Hold nede ctrl tasten og trykk + / - Hold nede cmd tasten og trykk + / -
AA

Oslo-filharmonien - Szymanowski og Prokofjev

Cristian Macelaru, Oslo Filharmoniske Kor, solister

Kjøp gavekort
Priser (inkl. bill. avgift) Voksen 185 - 610,- Honnør (67+ år/ufør) 195 - 490,- Student/elev (min. 50%, max 30 år) 185 - 305,- Barn (0 til og med 15 år) 150,-
10okt
TidspunktPauseSalBilletter
11okt
TidspunktPauseSalBilletter
Konserten starter presis* Slutt-tidspunkt er et estimat.

Program:

Karol Szymanowski: Stabat mater
- pause -
Sergej Prokofjev: Symfoni nr. 5

  • Cristian Macelaru, dirigent
  • Ingeborg Gillebo, mezzosopran
  • Jóhann Kristinsson, baryton
  • Sally Matthews, sopran
  • Oslo Filharmoniske Kor
  • Øystein Fevang, kordirigent

Oslo Filharmoniske Kor synger Stabat Mater

Karol Szymanowski skrev det intense korverket Stabat mater i sorgen over å ha mistet sin niese. Sergej Prokofjevs skrev sin storslåtte Symfoni nr. 5 under andre verdenskrig – preget av krigens herjinger, men med håp om en bedre fremtid.

Karol Szymanowski (1882–1937) reiste mye og skapte et originalt tonespråk, inspirert av blant annet gresk historie, musikk fra Midtøsten og reiser i Nord-Afrika. I 1919 bosatte han seg i Warszawa og fant nye inspirasjonskilder i polsk folkemusikk og eldre polsk kirkemusikk.

Etter at Szymanowskis niese døde i 1925, var han mye sammen med sin sørgende søster. Teksten i Stabat mater beskriver Marias sorg ved Jesu kors, og basert på en polsk versjon av teksten skapte Szymanowski et av 1900-tallets mest særpregede korverk. Musikken uttrykker et rikt spekter av sorgens følelser, fra fortvilet sinne i andre sats til hjerteskjærende lengsel i fjerde sats, der kor og solister synger helt neddempet uten orkester.

En hyllest til den menneskelige ånds storhet

Etter mange år i utlandet flyttet Sergej Prokofjev (1891–1953) tilbake til Sovjetunionen på 1930-tallet. Prokofjev skrev sin Symfoni nr. 5 sommeren 1944, og premieren i Moskva i januar 1945 sammenfalt med et vendepunkt i den sovjetiske krigsinnsatsen. Han beskrev selv symfonien som “en hyllest til den menneskelige ånds storhet, til ære for det frie og lykkelige menneske”.

Musikken i Symfoni nr. 5 kan til tider minne om Prokofjevs ballettmusikk til Romeo og Julie, men i symfonien er dimensjonene enda større og kraftigere, ikke minst i den triumferende avslutningen av første sats. Symfonien ble en stor suksess, og etter krigen gikk den sin seiersgang i Vesten der den markerte høydepunktet for Prokofjevs berømmelse.

Varighet ca. 1 t. 45 min.

Bak notene kl. 18:30 - 18:45 i Glasshuset